Bouwbeschrijving loodsboot met jet-aandrijving - deel 2

De stootrand

De volgende stap is het frame voor de fender rond de boot aanbrengen.
Deze bestaat uit een 1 mm dikke houten strip over de hele lengte van de boot waarop 2 keer driehoeksprofiel is gelijmd. Dit profiel heb ik zelf gemaakt door een 9 x 9 vierkante lat diagonaal door te zagen. Zo ontstaat een gleuf waarin het rubber profiel kan worden vastgezet. Om er voor te zorgen, dat het rubber profiel voldoende uitsteekt heb ik in de gleuf nog een balsa lat gelijmd. Op de tekening is een dwarsdoorsnede te zien.
Nu is het heel moeilijk om het driehoeksprofiel bij de boeg en de spiegel sterk rond te buigen. Ik heb dan ook voor de boeg en de spiegel het stootrand profiel uit een massief stuk hout gezaagd, gefreesd en geschuurd.
Het driehoeksprofiel voor de zijkanten heb ik met heet water in de juiste vorm weten te krijgen.
Het was makkelijker geweest om kunststof driehoeksprofiel te gebruiken. Dat kan met een hete föhn (verfafbrander) in vorm worden gebogen. Ik heb dat echter niet in de juiste maten kunnen vinden.


Het rondprofiel mosrubber voor de stootrand heb ik kunnen kopen bij Haaglanden Rubber aan de Kerketuinen in Den Haag. Mosrubber is lekker flexibel en kan zo in de rand worden bevestigd, dat ongeveer de helft nog uitsteekt, zoals op de tekening boven aan de bladzijde te zien is.

Het dek

Intussen had ik ook het dek op het juiste formaat op enkele A3-vellen uitgeprint en deze met plakband tot één geheel samengevoegd. Het dek kon nu uit een plaat vliegtuigtriplex worden uitgesneden. De onderkant van het dek werd daarna met latjes verstevigd en tegelijk van een lichte holling/bolling voorzien, zodat deze netjes op de romp zou passen.
Daartoe waren er in de spanten al enkele uitsparingen gezaagd, waarin de verstevigingslatjes precies moesten passen.
Ik wil proberen het dek demonteerbaar te houden, zodat ik in noodgevallen makkelijk in de romp kan komen. De opbouw wordt uiteraard losneembaar van het dek voor accuwissel e.d. Hiertoe wordt rond de dekopening een opstaande rand gemaakt, waar de opbouw overheen past. Zo is er het minste kans dat er water via het dekin de boot komt.

Constructie achtersteven

Achter op de boot is net boven de waterlijn een beugel aangebracht. Als we deze beugel op schaal willen aanbrengen komen we in de problemen. De modelstuurunit van de jetaandrijving is namelijk langer dan gewenst en komt dan tegen de beugel aan. Hier zullen we dus een concessie moeten doen en afwijken van de tekening, door de beugel aan de achterkant iets verder te laten uitsteken. Zo kan de Kehrer-stuurunit vrij draaien.

Ook de constructie voor de bevestiging van de traptreden werd van messing gemaakt. Voor de bevestiging hiervan zijn de stuurunits even verwijderd. Zo konden ook de bowdenkabels voor de besturing worden aangebracht.

De "Man over boord" installatie was nu aan de beurt. Hiervoor werd eerst een mal gemaakt waar de basis op gebogen werd. Vervolgens werden de belangrijkste andere onderdelen op maat gemaakt en met zilversoldeer vastgezet. Tenslotte werden de laatste verstevigingsbuisjes met tin vast gesoldeerd.

 

Opstelling servo's

Proefvaart (15 september)

Alvorens het geheel af te werken vond ik het langzamerhand tijd om eens te kijken of de romp wel goed op het water zou liggen. De herfst staat voor de deur, het weer wordt slechter maar half september kwam er nog een mooie zondagochtend om alles eens op de clubvijver uit te proberen. Ik heb twee borstelloze motoren met vaarregeling gemonteerd en een viertal servo's voor de besturing van de jets aangesloten. Omdat ik nog niet aan de bovenbouw ben begonnen heb ik met een stel accu's de romp op gewicht gebracht. De romp met inhoud woog nu 4 kg en dat was wat het geheel volgens de berekening zou moeten wegen. Voor de zekerheid nog een stuk piepschuim met een lang touw op de romp bevestigd, voor het geval de boot onder water zou verdwijnen.
Voorzichtig werd de boot in het water gelegd en werd met de extra accu's geschoven tot de romp goed recht op de waterlijn lag. Hij lag een tikkeltje dieper, maar dat betekende dat de jet aandrijving tenminste helemaal onder water zat. Motoren zachtjes aan en kijken wat er gebeurd. Het vaart en het stuurt.
Telkens iets meer "gas" gegeven en de borstelloze motoren begonnen bijna geruisloos steeds harder te draaien en de boot ging steeds harder varen. Hij ging zelfs planeren en snee door het water. Nog even het gewicht iets naar voren verplaatst en toen met volle tevredenheid op volle snelheid kunnen varen.

U kunt reageren op info@hmbc.nl.

Vorige pagina