Bouwbeschrijving loodsboot met jet-aandrijving (deel 1)



Ik was altijd al gefascineerd van de gele loodsboten die ik in Hoek van Holland regelmatig tegen kwam.
In juli 2010 werden drie nieuwe jetgedreven tenders van de Aquila-klasse afgeleverd.
Toen ik hoorde dat een clublid de Aquila wilde gaan bouwen was mijn belangstelling gewekt. Hij bleek in het bezit te zijn gekomen van een spanten en lijnenplan. Toen ik toestemming kreeg om deze ook te gebruiken ben ik van start gegaan met de bouw van mijn model-Aquila. Met een schaal van 1:25 zou het model ongeveer 90 cm lang worden en dat leek mij een leuk, handzaam maatje. Een modelboot maken met een jet-aandrijving vond ik een uitdaging.

AfmetingenOrigineelModel 1:25
Romplengte21,5 m86 cm
Totale lengte22,9 m92 cm
Lengte waterlijn18,8 m75 cm
Totale breedte6,8 m27 cm
Diepgangca 1,2 m4,8 cm
Waterverplaatsing56 ton4 kg

De romp

Besloten werd om het model met het kiel/spanten systeem van hout te gaan bouwen. De romp zal op een bouwplank op z'n kop gemaakt gaan worden.
Voor de spanten en de kiel werd een plaat 8 mm dik berkenmultiplex aangeschaft. Voor de huid wilde ik 1,5 mm dik vliegtuigtriplex gaan gebruiken. Het spantenplan werd met de computer naar schaal 1:25 omgezet. De bovenkant van de spanten werd verlengd totdat ze allemaal evenhoog waren t.o.v.de waterlijn.
Het origineel heeft 27 spanten. Dat vond ik voor mijn model te veel dus besloot ik de spanten 0, 3, 6, 9, 12 enz.te gaan gebruiken. Dat betekende in totaal 10 spanten, die gezaagd moesten worden. Gelukkig paste de tekening van elke spant op een A4, zodat dit met een gewone printer afgedrukt kon worden. Om rekening te houden met de huiddikte werden de spanten 1% kleiner afgedrukt.
Voor de kiel had ik het lijnenplan nodig. Ook dit werd met de computer omgezet naar schaal 1:25. Met een A3 printer heb ik dit toen op 3 vellen A3 uitgeprint en deze later nauwkeurig aan elkaar geplakt tot één geheel.
Alle tekeningen van de spanten en de kiel werden op de plaat multiplex geplakt en nauwkeurig uitgezaagd met een decoupeer zaag. Daarna werden de spanten en kiel met schuurpapier afgewerkt en de uitsparingen voor de kiel en de langslatjes uitgezaagd.

De spanten werden haaks en op de juiste afstand op de bouwplank vastgezet en de kiel op de spanten vastgelijmd met "bruislijm", watervaste en vullende polyurethaan konstruktielijm van Bison. Vervolgens werden de lengtelatjes boven de stoom in vorm gebogen en met dezelfde lijm in de uitsparingen van de spanten gelijmd.
Deze lijm heeft als voordeel, dat het een vullende werking heeft, dus dat eventuele gaatjes of oneffenheden worden opgevuld.

Voor de boeg en de achterkant heb ik massieve blokken balsahout gebruikt, die ik in vorm heb geschuurd.
Nu was het zaak de beplanking te maken. Met wat dikker tekenpapier werden mallen gemaakt. Dit is een nauwkeurig werkje, wat ik wel een paar keer heb moeten overdoen om het juiste sjablonen voor de beplanking te krijgen. Uitknippen, passen en verder uitknippen of weer een stukje eraan plakken. Kortom, na vele uurtjes fröbelen had ik de mallen en kon ik met hulp daarvan de planken met een Stanleymes uitsnijden uit de plaat vliegtuigtriplex.

Nadat alle plankjes gelijmd zijn worden oneffenheden met plamuur weggewerkt en de romp in de grondverf gezet.
Nu is de romp stevig genoeg om van de bouwplank te worden genomen.
Allereerst heb ik een standaard gemaakt om de romp stevig neer te kunnen zetten.
Vervolgens zijn de verlengstukken van de spanten gezaagd tot precies op dekhoogte.

De Jet-aandrijving

Intussen waren mijn bestelde Kehrer jetaandrijvingen binnengekomen. Dus de hoogste tijd om te kijken of dat allemaal paste. Wat mij opviel was het gewicht van zo'n standaard jetaandrijving. Met motor meer dan een halve kilo. Dat wordt in dit model dus al een gewicht van meer dan een kilo alleen voor de aandrijving.
De romp tot zover heb ik gewogen en die kwam al op 1100 gram uit.
Met het gewicht van de accu's, radiobesturing en bovenbouw kom ik waarschijnlijk boven de 4 kilo uit.
Daar moet natuurlijk wat aan gedaan worden. Diverse adviezen van clubleden luidden: Borstelloze motoren en Lipo's.
Dat zullen we eens overdenken. Eerst maar eens het aandrijfdeel van de jet in de boot monteren.
Na wat passen en meten de plaats van de aandrijving opgetekend en de gaten in bodem en spiegel aangebracht.

Nu kon de jetaandrijving worden ingebouwd en vastgelijmd. Advies was om daarvoor ABS-lijm te gebruiken. Ik had in het verleden goede ervaring opgedaan met Stabilit Express en heb deze, weliswaar dure, Pattex lijm ook hier gebruikt.
Om te voorkomen dat er groot vuil in de aandrijving komt, moet de aanzuigopening worden voorzien van een rooster. Ik heb het advies gevolgd, zoals het in het Duitse boekje "Schiffsmodelle mit Jet-Antriebe" wordt beschreven. Als rooster gebruikt men meerdere einden messing staf van 1,5 mm doorsnede. Men knipt vijf ongeveer 100 mm lange messing draadstukken af en lijmt die in langsrichting op ca. 3 à 4 mm naast elkaar over de jet-inlaat.

Volgende pagina